Posted in Columns

Beste Bijenkorf bedankt

Beste Bijenkorf bedankt Posted on januari 2, 201621 Comments

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

Ik had een Bijenkorf cadeaubon van 25 euro die brandde in mijn zak. Mijn portemonnee was al doorgebrand, mijn benen hadden brandblaren en ik kon het niet vasthouden met mijn handen; zo heet was het. Het moest uitgegeven worden. Zo snel mogelijk. Dit laat overigens wel zien wat voor type persoon ik ben als het gaat om het uitgeven van mijn geld. Mijn salaris brandt ook altijd gaten in mijn bankrekening. Ik houd van geld uitgeven, maar ik moet zeggen dat ik vorig jaar niet achterlijk veel geld heb uitgegeven aan kleding. Sterker nog: bijna niets. Vind ik dan. Daar waar ik in 2014 maandelijks een paar schoenen kocht, heb ik dit jaar (als ik me goed herinner) alleen Adidasjes gekocht. Dus die Bijenkorf cadeaubon moest en zou uitgegeven worden. Wilde ik MAC lipstick (ja natuurlijk!), wilde ik Bobbi Brown make up (eh, duh?), wilde ik misschien een lekker geurtje (altijd!), misschien een boek (als het even kan). Toch kon ik niets vinden wat ik echt wilde hebben. De make up was allemaal wel oké, maar net niet. De boeken konden me niet bekoren en luchtjes gebruik al zelden. De tassen vond ik te duur en sieraden had ik net gekregen van Kerst. Ik was verdorie een soort van voldaan. Tot ik stuitte op De Jurk. Ja, dé jurk. Een jurk waar ik direct online verliefd op werd. Als ik er mee af kon spreken, koffie mee kon gaan drinken en mee kon gaan lunchen dan deed ik dat. Ik zou trouwen met deze jurk, scheiden om nogmaals te kunnen trouwen. Deze jurk was mijn ware. Drie klikken de jurk zou van mij zijn. Zo gezegd zo gedaan. Tot ‘ ie werd geleverd…

25 december 2015 12.46

De besteldatum van de jurk. De jurk die ik aan zou trekken wanneer ik op de tafels zou gaan dansen met oud & nieuw. Op zich niet heel erg op tijd of zo, maar ik had gelezen dat de jurk rond de 28e geleverd zou worden. Helemaal niets mis mee. Bestellen tijdens Kerst en geleverd krijgen vlak na Kerst. Ik kan niets anders zeggen dat ik dat helemaal fijn vond. De bevestiging van de jurk viel in mijn mailbox. Expresso Zola kokerjurk met grafisch dessin, maat 44. Van €99,95 naar €49,97 en nog eens 25 euro van de cadeaubon eraf getrokken: €24,97 euro voor een jurk. Prima prijs. Ik kon niet wachten, omdat ik helemaal gelukkig was dat ik toch wat had kunnen vinden in de webshop en dat het ook nog eens zo snel geleverd zou worden? Goede dingen, Bijenkorf. Goede dingen. Ik had de jurk in maat 44 besteld en ik zou het oppikken in een filiaal van de Bijenkorf. Ik woon in Rotterdam en het centrum is ontzettend dichtbij. Bovendien vond ik €3,95 bezorgkosten compleet onnodig als ik de winkel in de buurt heb. Geregeld. Het enige wat ik hoefde nu nog maar hoefde te doen, was wachten.

28 december 2015 12:36

Mail!

“Uw bestelling xxxxxxxx ligt klaar in het volgende filiaal: De Bijenkorf Rotterdam, Coolsingel 105, Rotterdam. Uw pakket wordt 14 dagen voor u bewaard en kunt u ophalen bij de Klantenservice. Als het pakket niet binnen deze tijd is opgehaald, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender. U kunt de bestelling ophalen op de afdeling klantenservice, op naam van Kempees.” 

Hoera!

Tijd om de jurk te halen. Ik was rond 1 uur klaar met werken en besloot direct de jurk op te halen. Eenmaal aangekomen in de Bijenkorf, had ik direct spijt dat ik het niet had laten versturen naar mijn huisadres voor die luttele €3,95. Wat was het druk. De uitverkoop in de Bijenkorf is dus echt een dingetje, blijkbaar. Ellendig. Ik waande me een weg tussendoor de mensen, maar ik kon het niet voorkomen om toch vast te komen achter een traag lopend stel. Een man en een vrouw die het nodig vonden om schuifelend door de Bijenkorf te gaan. Links kon ik er niet langs, rechts kon ik er niet langs. Ik was gedoemd te wachten tot zij besloten af te slaan. Deden ze dat? Nee, ik bleef lekker achter deze mensen staan tot ik op de 3e verdieping aankwam. ‘Goed, niks aan de hand! Ik ga mijn jurk halen! Over een uur zit ik op de bank in een mooie jurk!’

Ja. Niet dus. Sale. ‘Shit. Nou ja, oké dan’.

Klantenservice rij Bijenkorf

Het duurde iets langer dan gepland. Rond half 6 was ik thuis. Dit kwam overigens niet alleen door bovenstaande rij. Ik was gewoon afgeleid en besloot dat ik naast een jurk eigenlijk veel meer wilde hebben. Dat resulteerde door een wandelroute door het centrum. Uiteindelijk kwam ik alleen thuis met de jurk.

Ik zette de tas op tafel, pakte mijn jurk zorgvuldig uit het tasje. Ik haalde het papiertje wat erom heen zat vanaf. Ik ritste de rits open en stapte in de jurk. Gelijk passen, natuurlijk. Ik trok de jurk over mijn heupen en stak mijn armen in de mouwen. ‘Hm, die mouwen zitten wel een beetje strak.’ Ik ritste de jurk met een struggle dicht. Mijn grafische dessin was nog steeds grafisch, maar niet meer zwart. Het dessin was grijs geworden. Een maat 44 te klein? ‘Deze jurk valt dan wel superklein.’  Ik bleef er nog een beetje mee rondlopen, maar het leek helemaal nergens op. Het was echt net te strak. Zo’n gevalletje van: je wilt wel, maar het lukt niet. Uit met dat ding. ‘Verdomme!’ Toen ik de jurk wegschopte, viel mijn oog op het label. Een donkerbruin stevig kartonnen label. Expresso stond er op. En maat 40 stond er ook op. ‘Oooh! Maar heb ik dan serieus een 40 besteld? Dat kan ik me niet voorstellen.’  Ik pakte mijn mail erbij en daar stond toch duidelijk 44. Ik pakte de pakbon erbij en ook daar stond duidelijk 44. ‘Hm, dan was de orderpikker vast scheel. Morgen maar terug’  en ik hees mij in mijn donkergroene legging.

29 december 2015 14:37

‘Even’ de jurk terugbrengen. Het moment dat ik mijn voet in de winkel zette, zag ik alweer hoe laat het was. De uitverkoop was uiteraard niet voorbij en dat betekende dat de drukte ook nog steeds niet voorbij was. Misschien had ik wel geluk bij de klantenservice.

Niet dus. ‘Really people?’ 

 Rij klantenservice Bijenkorf
Het afhandelen van de retour was supersnel geregeld. Niks aan de hand. Ik had de jurk direct willen ruilen, maar zal je net zien: verkoopt mijn Bijenkorf het merk niet in de winkel. Story of my life. Direct een nieuwe online besteld. Maat 40 was net te klein, dan zou de 44 wel te groot zijn. Conclusie: de 42 zal moeten passen. Lopend op de Coolsingel, heb ik met drie klikken mijn nieuwe jurk besteld. Nu was het wachten tot de jurk binnenkwam.

30 december 2015 11:36 

Mail.

“Uw bestelling xxxxxxxx ligt klaar in het volgende filiaal: De Bijenkorf Rotterdam, Coolsingel 105, Rotterdam. Uw pakket wordt 14 dagen voor u bewaard en kunt u ophalen bij de Klantenservice. Als het pakket niet binnen deze tijd is opgehaald, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender. U kunt de bestelling ophalen op de afdeling klantenservice, op naam van Kempees.” 

‘Nee joh? Goede dingen, Bijenkorf. Goede dingen.’

Omdat ik vond dat ik een tropenrooster had verdiend, werkte ik heel de week tot 1 uur. Ik kon de jurk weer direct ophalen. Denk maar niet dat ik direct aan de beurt was bij de klantenservice. De rij was ongeveer hetzelfde als de voorgaande dagen. Deze keer besloot ik mijn lichte onvrede op Twitter te uiten. Ik werd aangesproken door Farah die het vervelend (uiteraard) vond dat ik lang moest wachten en of ik even mijn gegevens wilde doorgeven. “Ik kom alleen een pakketje ophalen, ik denk niet dat je iets voor me kan doen 🙂 Niks aan de hand. Ik had het ook kunnen laten bezorgen!” Vervolgens stopte ik mijn telefoon in mijn tas en wachtte ik braaf tot ik aan de beurt was.

Gelukkig werd ik redelijk snel geholpen. Voor zulke achterlijke rijen, gaat het nog best snel. De dame achter de balie legde mijn pakket voor mijn neus neer. “Kan je even naar de maat kijken voor me? Ik heb namelijk pas geleden de verkeerde maat geleverd gekregen.” “Mag ik uw pakket openmaken? Ik kan het niet zo netjes opvouwen, hoor,”  antwoordde ze. “Geeft niets.” Ze pakte mijn prachtige jurk uit en keek naar het donkerbruine kaartje. “Maat 44,” zei ze. Mijn ogen begonnen te rollen.”Ik had 42 besteld, en dit is nu de tweede keer dat ik een verkeerde maat geleverd krijg.” Ik merkte dat ik er niet heel erg blij van werd, maar dat ik ook niet wilde zeiken. Maar ik wilde de jurk zo graag aan met oud en nieuw. “Als u de jurk even wil passen. Wie weet zit ‘ie als gegoten.” “Dat is goed. Ik ga het wel even passen.” Uiteraard was maat 44 te groot. Ik kwam het pashok uit en gaf aan dat de jurk echt te groot is.

Ze haalde haar leidinggevende erbij en hij hoorde mijn verhaal aan. Twee keer verkeerde maat, blabla. Vervolgens sloot de manager Sales aan bij ons gesprek. Ik vond het nogal wat mankracht voor een foutieve levering, maar ze namen mijn probleem wel heel erg serieus en dat stemde mij gelukkig. Of ik even wilde plaatsnemen op de bank. Ze zouden eens wat bronnen aanspreken. Ik trok mijn wenkbrauwen op, maar besloot gewoon even te gaan zitten.

Een half uur verder.

“Het is nog niet gelukt. Maar ik denk dat er een fout in de barcode zit. Dan kan je blijven bestellen, maar zal je je elke keer een verkeerde maat geleverd krijgen.” vertelde de leidinggevende me. Ik knikte. “Ik ga E-commerce bellen en navraag doen of ze wat voor je kunnen doen. Als u een kopje koffie wil gaan drinken kunt u dat doen met deze bon. Als u met een half uurtje weer terugkomt dan kan ik u meer vertellen,” Ik nam de bon aan en zei dat ik dat prima vond. Ik ben immers een ontzettende geduldige vrouw en ik vind het niet erg om in de Bijenkorf te hangen. Ik bestelde een thee en een saladebord en nam plaats in het restaurant.

Ondertussen had ik mijn gegevens naar Farah van de Bijenkorf gestuurd. Ik zou bonbons geleverd krijgen voor het lange wachten. Ik gooide mijn vraag over de jurk ook direct voor haar voeten, maar zij kon helemaal niets voor me doen. Jammer.

 photo alice.jpg.gif

Een half uur verder.

“Ik heb nog niemand te pakken gehad. De directeur van E-commerce is op vakantie en de vervangend leidinggevende moet mij terugbellen. Zij gaan dan op zoek naar de juiste maat voor je.” Ik merkte dat ik het helemaal niet erg vond om te wachten en dat hij nog helemaal geen oplossing had. “Wat ik ga doen is het volgende: ik ga je vanavond bellen met uitsluitsel over de jurk. Deze neem ik retour en vanavond bel ik je. Ze gaan namelijk contact opnemen met het distributiecentrum en kijken of daar de juiste maat ligt.” “Oh echt? Hemel en aarde wordt bewogen? Helemaal super. Hoe laat bel je me dan ongeveer?” Er verscheen een lichte glimlach rond zijn mond. “Uiterlijk 8 uur.” Ik knikte, prima. Ik kreeg 50 euro in mijn handen en liep de Bijenkorf uit.

Dat geld heb ik uiteraard uitgeven bij de Monki, maar dat is een ander verhaal. Ik werd om 6 uur gebeld, maar mijn batterij was leeg. Op mijn voicemail stond de Manager Sales. Dat ze goed nieuws had. “Er is nog één jurk in maat 42 en die wordt morgen per koerier naar de Coolsingel gebracht. Ben je in staat deze op te halen?” Oh wauw. Wauw. Ik besloot haar thuis terug te bellen. Uiteraard had ik tijd om het op te halen. Morgen zou ik dan ein-de-lijk mijn jurk in mijn armen kunnen sluiten. Ze zou mij sms’en als de jurk was gearriveerd.

31 december 2015 11:15

“Beste, uw jurk is zojuist afgeleverd door de koerier. In de juiste maat 42! Hij ligt voor u klaar bij Costumer Service op de 3de etage. U kunt vragen naar mij. We zijn tot 1800 geopend. Tot straks! Mvg. Toevoeging: U hoeft niet in de rij te staan, u kunt mij een sms sturen als u er bent en plaats nemen op de bank, dan kom ik naar u toe.”

“Beste, al die moeite voor mij en dan kan ik de jurk niet komen halen, omdat ik moet overwerken. Ik vind dit heel vervelend, maar ik kom na de jaarwisseling de jurk ophalen. Sorry en bedankt voor de fantastische service!”

“Oei, dat is vervelend om te horen. Waar woont u? In elk geval blijft de jurk gereserveerd voor u liggen.”

“Fantastisch. Ik vind het ook erg vervelend. Ik woon in Rotterdam, maar ik ga zes uur helaas niet redden.”

“Waar precies in Rotterdam woont u?”

“In Kralingen.”

“Ik ook. Zal ik de jurk komen brengen?”

“Wat goed, maar dat kan ik toch niet van je verwachten? Ik ben rond half 7 thuis.”

“Wilt u de jurk vanavond graag aan?”

“Haha! Jazeker!”

“Nou, dan breng ik ‘m langs. Bijenkorf sluit om 18:00 uur. Ik ben om 18:20 bij u. Denkt u dat u dat redt?”

“Ja, dat red ik wel.”

“Tot zo!”

“Tot zo!”

En daar stond ze. Om half 7 voor mijn deur met mijn jurk. Beste Bijenkorf, serieus.. Bedankt. Service level: over 1000. Al die heibel om een jurkje. Jeetje. Maar wat ben ik blij met dat jurkje en wat ben ik blij dat de Bijenkorf Rotterdam, en dan in het speciaal Lot Defoort en de meneer met de prachtige naam die ik direct na het noemen weer vergeten was, zo hard hun best hebben gedaan voor mij.

 Expresso Zola kokerjurk grafisch dessin

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

21 thoughts on “Beste Bijenkorf bedankt

  1. Dit is echt fantastisch, wat een goede service! Ze doen het zoveel beter dan V&D; daar reageerden ze pas zo kinderachtig op een tweet van mij..

  2. Ik werk ook in de Bijenkorf op de damesmode, en dit is inderdaad geen uitzondering! Klant is koning, en dat is het motto! Fijn dat je het waardeert, en het is leuk om te doen kan ik je vertellen!! Liefs

  3. Wat een geweldig verhaal! Heerlijk om te lezen en wat fijn dat ze het goed hebben opgelost! Ik had laatst ook problemen in de bijenkorf met de klantvriendelijkheid bij mac. Ze hebben er echt alles aan gedaan om mij tevreden te stellen ben ik erg blij mee want het is een fijne winkel

  4. Bij mij schieten serieus de tranen in mijn ogen!?Wàt een goeie service!Ongelooflijk,…ik ben een retail dier en ik kan dit echt waarderen.
    Je schrijft trouwens erg leuk.

  5. Hallo Thamar,

    Ik heb genoten van jouw belevenis! Die jurk staat je fantastisch dus het was alle moeite waard. Het lijkt overigens wel een maatje 38/40 zo goed staat ie.

    Groeten Diana

  6. Ik heb helaas ook andere ervaringen met de Bijenkorf terwijl de service in het verleden zo goed was. Greve herenschoenen tijdens de DDD in de aanbieding doen op de eerste dag, om ze vervolgens drie dagen erna nog eens met extra 50 euro af te prijzen (33 1/3%). Dan moeten ze veel voorraad gehad hebben en dit tevoren hebben geweren. Dat is klanten misleiden.

    1. Tja, als ze er echt vanaf moeten…..Maar eigenlijk snap ik niet waarom je klaagt, je had ze toch goedkoper? Of wil je echt de laagste prijs hebben? Dan moet je ze zelf gaan kopen bij de fabriek!

Geef een reactie