Posted in Columns

How to: doodgaan van hardlopen!

How to: doodgaan van hardlopen! Posted on februari 11, 2015Leave a comment

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

jogging
Oude foto, want kijk die lippiercing.

Omdat ik dus al een tijdje dom aan het doen ben over dat hardlopen besloot ik maandag dat ik nu maar gewoon eens mijn leven bij elkaar moest rapen en gewoon moest gaan. Ik wil graag de 10 kilometer halen, maar dan zou ik misschien eerste de 5 kilometer weer moeten halen zonder te sterven. Of misschien eerder eerst de 3,5 km. Mijn god, ik ben zo traag als dikke stront door een trechter. Over mijn conditie maar niet te te spreken. Ontzettend zonde, want ik haalde de 5 km met gemak. Tot de mijn natuurlijke luiheid het weer overnam. Door die luiheid besloot ik maanden niet te lopen, waardoor ik gisteren stierf bij het hardlopen. Niet letterlijk, maar het leek haast wel zo. Good god, hoe moet ik ooit die 10 kilometer gaan halen als ik al doodga bij 3,5? Nou, gewoon, doorzetten. Denk ik. 

Ik weet dat je gewoon moet doorzetten. Anders had ik nooit de 5 km gehaald. Het doet alleen gewoon zo’n verdomde veel zeer dat je gewoon keihard weer terug bij af bent. Buiten adem alsof je een pakje sigaretten per dag rookt (en dat doe ik sinds 2012 al niet meer). Maar wat gaat je conditie snel achteruit als je besluit een paar maandjes te gaan bankhangen. Zonde van alle inspanningen die ik gedaan heb.

Zoals ik al eerder vertelde ren ik niet omdat ik vind dat ik moet rennen (oké, nu misschien wel), maar het heeft een soort van therapeutische werking op mijn hoofd. Met mijn ADD heb ik sowieso al constante gedachtenstromen en als ik ren ben ik toch wat rustiger. Dan gaat het allemaal niet meer in zo’n sneltreinvaart door mijn harses heen, zeg maar. Daarnaast ben ik wat minder getikt. Als in: ik creëer wat minder complotten in mijn hoofd. Ben zekerder van mezelf en voel me all over gewoon beter. Dat is wat sport namelijk met je doet. Het maakt een of ander stofje in je hersenen vrij waar je blijkbaar normaal en blij van kan worden. Helemaal goed.

Maar ik ben nu gefocust op mijn conditie. Ik kan het niet uitstaan dat ik met ontzettend veel pijn en moeite de 3,5 km haal. En dan ren ik nog niet eens alles achter elkaar. Ik bouw het op met C25K (Couch 2 5 K) van Zenlabs. Een app die je langzaamaan helpt met opbouwen. Je gaat letterlijk van de bank naar 5 kilometer. Ik moet zeggen dat het ook wel werkt. Het is gewoon voor mij wéér mijn trots opzij zetten en weer van het begin beginnen. Dat frustreert me! Maar goed, met een goed deuntje in mijn oren, Runkeeper & C25K op de achtergrond kom ik er wel. Het duurt alleen weer eventjes.

Ik had een after workout selfie gemaakt, maar op een of andere manier was de belichting zo gaar dat het net echt leek alsof ik dood was. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Anyway, mandag was dag 1. Op naar de 5 km. En vanaf daar rustig aan naar 10. Nu mezelf alleen niet meer laten verleiden tot bankhangen. Tenminste, het mag wel, maar wél als ik drie maal per week ga hardlopen. Van alles wat.

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

Geef een reactie