Posted in Columns

Viva’s grote mannenonderzoek: 78% wil een vollere vrouw

Viva’s grote mannenonderzoek: 78% wil een vollere vrouw Posted on 16 februari 20152 Comments

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

uDus wat maak je je eigenlijk druk om altijd maar af te vallen, de meerderheid van de mannen willen een vollere vrouw. Doet je dat niet denken aan dat nummer ‘It’s all about the bass’? Mij wel namelijk. Daarin zegt ze op een leuk melodietje ”Cause I got that boom boom that all the boys chase”  en “Yeah, my mama she told me don’t worry about your size. She says, “Boys like a little more booty to hold at night.” 

Schijnbaar is het nog steeds interessant, voor vrouwen, om te weten waar mannen op vallen. Het is klaarblijkelijk nog steeds belangrijk om te weten of een man op een specifiek soort vrouw valt. Er wordt nog steeds bevestiging gezocht door vrouwen waar mannen nou precies naar op zoek zijn. En als dan zo’n onderzoekje uitwijst dat mannen op vollere vrouwen vallen, dan kunnen gerust ons hart ophalen en tegen onszelf zeggen dat het oké is dat we voller zijn. Lees je dat goed? Want heel eerlijk gezegd, vind ik dat dus compleet kut. (Oh ja, mannen houden ook niet van bootwerkers, zit ik dan met mijn vuile waffel)

Ik ga er geen doekjes om winden, want ik vind zo’n onderzoek echt volslagen debiel. Uiteraard is het om zoveel mogelijk Vivaatjes te verkopen, want volgende week staat er weer in hoe je in 10 stappen een sixpack kan krijgen. It’s isn’t about the bass, it’s about the money. Ik kan de Viva niks kwalijk nemen. Het verkoopt, omdat vrouwen helaas steeds dit soort berichten nodig hebben om zichzelf goed te voelen (om volgende week weer te een of ander lomp dieet uit te gaan proberen, omdat de zomer eraan komt en je binnen een halve minuut 8 kilo kan kwijt raken). Maar we weten allemaal, centjes zijn nodig om te blijven bestaan. Als je voor ieder bordje wat wils hebt, dan kan je meer centjes verdienen, want je bereik is dan veel groter. Het is prima. Ik vind de Viva an sich een prima blad. Als ik het lees, lees ik het graag en ze maken veelvuldig gebruik van lekkere normale vrouwen. Geen topmodellen, geen achterlijke glamour en al helemaal geen kilo’s photoshop. Het is een redelijk realistisch blaadje.

Dit onderzoek heeft twee kanten voor mij. Dat vollere vrouwen steeds populairder worden, is iets wat nu volop bezig is. Het maatje meer is reaching for the stars. Curves willen niet meer genegeerd worden en willen zichzelf ook terugzien in de glossy’s en op televisie. We bestaan, we hebben het recht om te bestaan en dat mag gezien worden. Ik zie op veel websites nieuwtjes over vollere vrouwen verschijnen. Websites die nog nooit eerder aandacht besteedde aan volle vrouwen, persen de nieuwsartikelen uit hun vingers alsof ze nog nooit anders hebben gedaan. Hoe meer aandacht, hoe beter. Laat iedereen maar weten dat we er zijn in al onze curvyness en dat we daar fucking trots op zijn. En terecht. Dus, dat is de ene kant. We horen er bijna bij. We kunnen ons bijna identificeren met de meisjes in de blaadjes. En dat is mooi. I’m loving it, dat er aandacht besteed wordt aan allerlei vrouwen in allerlei maten.

Maar het is nu hip & happening om te schrijven over size diversity, body love en positieve zelfbeelden, dat ruiken redacties natuurlijk ook. Daardoor krijg je dit soort grote ‘mannenonderzoeken’. Het is immers ont-zet-tend belangrijk wat mannen van je denken. Het is écht supernodig om te weten dat een man op een vollere vrouw valt. Het is nog leuker om te weten dat de meeste mannen dus niet op slanke vrouwen vallen. Dat betekent dus dat je als slanke vrouw lekker buiten de boot valt. Wat dus betekent dat de ene groep vrouwen empowered wordt, maar wel ten koste van de andere groep vrouwen. En dat mensen is bullshit.

Het eeuwige onderscheid maken is echt onzin. Omdat curves (vooral op internet) booming zijn, betekent niet dat je de rest van de vrouwen mag vergeten. En ja, misschien is het mierenneukerij, maar nou en. Als je niet ergens begint, zal deze onzin altijd door blijven gaan. Ik heb daar geen zin in. Sowieso ben ik al niet bereid om dit soort troep te lezen, want what the fuck kan mij het nou schelen wat mannen vinden (maar daar morgen meer over).

Tot die tijd, wil ik redacties gewoon oproepen om na te denken wat ze schrijven en niet mee te doen aan bodyshaming. Ik kan het maar proberen, right? Voor de rest vond ik de illustraties uit het onderzoek wel leuk.

Rotterdams, Rauw, Rebels & Authentiek. Mensen denken vaak dat ik stoer ben, maar ik ben een zachtgekookt eitje. (Online) marketingcommunicatie is zeg maar echt mijn ding. Net zoals schrijven, tatoeages, lezen, slapen en eten. Let's klets op Instagram en Twitter.

2 thoughts on “Viva’s grote mannenonderzoek: 78% wil een vollere vrouw

  1. Geweldig weer!
    Inderdaad, bodyshaming werkt twee kanten op. Nu maar hopen dat alle prachtige dunne dames niet gaan aankomen om maar een plus te worden. World upside down!

Wat vind jij?