Zarayda Groenhart: “Gezien worden door de media is geen kwestie van geluk of toeval, het is een keus”

Zarayda Groenhart (34), schrijfster en bedenker van The Why Girl, presentatrice en online mediaondernemer. Drie jaar geleden startte Zarayda ‘The Why Girl’ en creëerde haar eigen community. Binnenkort start haar nieuwe challenge BusinessBN’er. Hierin leert ze jou hoe je zichtbaarder kan worden in de media, want het is geen kwestie van geluk, het is een keus.

Opnieuw uitvinden

“Toen ik drie jaar geleden The Why Girl begon, moest ik mezelf opnieuw uitvinden. Ineens heb je zoveel vrijheid, je kan alles zeggen. Bij die vrijheid komt tegelijkertijd veel verantwoordelijkheid. Ik moest echt uitzoeken hoe ik daar mee om wilde gaan. Maar al doende heb ik toch echt geleerd. En geloof me, ook ik maak veel fouten.” vertelt de bedenker van de BusinessBN’er Challenge. Ze werke jaren voor BNN. “Ook omdat ik bij de televisie heb gewerkt, was het wel echt een uitdaging om mijn werkterrein richting het internet te verplaatsen. Toch is dat voor mij de juiste keuze gebleken. Ik zit in een ideale spagaat: kennis van de traditionele media en heel veel kennis van online media, die twee samen zijn mijn ultieme combinatie.”

Zarayda2

Ongeschreven regels

Zarayda gaat regelmatig het gesprek aan met haar klanten en anderen uit  The Why Girl Community. Mensen die naar haar evenementen zijn geweest of aan andere challenges hebben deelgenomen. “Het is belangrijk om in gesprek te gaan met de mensen om je heen. Zo weet je wat er speelt en wat hun grootste pijnpunten zijn. Zo kwam ik er ook achter dat iedereen trots is op zijn eigen bedrijf, maar dat ze niet weten hoe ze dit succesvol in de media kunnen etaleren. Ik heb die expertise wél en ik besloot dat te delen. Zo is BusinessBN’er Challenge geboren. Wat willen jouw klanten, wat wil jouw community en wat wil jij? Die overlappende gebieden is waar we naar op zoek gaan.” “Ik leer je de ongeschreven regels van de media. Leef die na en je zal gegarandeerd resultaat boeken. Het is echt een misvatting dat je een of andere uitverkorene moet zijn om in de media te komen. Dat is echt niet waar. Dat is wél het oude idee van de media, vroeger werkte het zo. Het is een brand new media world. Het is voor iedereen mogelijk om bereik te creëren. Hoe dat moet, dat ga ik jou leren.”

 

Er is altijd iets waar je meer van houdt, dan de angst om gezien te worden

Avontuur belemmerende stemmetjes

Ik vertel haar dat ik ook vaak genoeg twijfel aan mijn kunnen en of het wel echt relevant is wat ik doe. Hoe moeilijk het is om voor je eigen keuzes te gaan, zonder je wat aan te trekken van de rest van de wereld. Vooral van de mensen die het dichtst bij je staan. Zij zijn toch vaak geneigd om je te beschermen voor eventueel falen. “Die stemmetjes kennen we allemaal. De drempel om iets te gaan doen waar je echt van houdt, is gigantisch hoog. Toch ga je vanzelf leren om die avontuur belemmerende stemmen te laten wat ze zijn.” Ik knik, maar ben nog niet helemaal overtuigd. “BusinessBN’er is een naam die leuk klinkt, maar ook mensen laat schrikken. Het gaat om het lef te hebben om jezelf te onderzoeken, hoe kun jij loskomen van de gewoonte en jezelf laten zien? Hoe kan jij een groter podium krijgen voor het werk waar jij zo van houdt? Je gaat loskomen van je ego. Je gaat loskomen van de schaamte. Je zal stoppen met wegduiken. Je prachtige werk verdient een podium, hoe kan je in je kracht komen om dat te bereiken?”

Het enthousiasme, de liefde en de passie druipen er tijdens ons gesprek vanaf. Ik betrap mezelf er op dat ik lachend naar haar aan het luisteren ben. Ze steekt me aan. Wat ontzettend fijn zo’n drijvende kracht. Zo inspirerend. Zo ben je dus als je houdt van wat je doet.

 

Ik hield van wat ik deed, zolang ik maar begrijp waarom ik het doe. Zolang ik dingen kan maken waar ik van hou

Onbegrip

“Er zijn collega’s geweest die geen begrip hadden voor mijn verschuiving van massamedia naar internet. De misvatting bestaat nog steeds dat traditionele media het terrein is waar je moet zijn, maar dat is helemaal niet waar. Ja, 15 jaar geleden misschien, maar nu niet meer.” Ze vertelt dat ze het onbegrip ook wel snapt. Deze mensen zitten zo vastgeroest in traditionele media, dat het moeilijk te bevatten is dat je ook in je onderhoud kunt voorzien op het internet. “Toen ik mijn talkshow The Why Girl begon, was ik echt wel onzeker. Ook ik had stemmetjes die riepen dat ik het misschien maar niet moest doen, maar ik wilde het doen! Ik hield van wat ik deed, zolang ík maar begrijp waarom ik het doe. Zolang ik dingen kan maken waar ik van hou. Het maakt haar niet meer uit of mensen er lelijk over doen of niet. Ze weet waar de toekomst zich gaat afspelen en dat is niet meer in dat traditionele medialandschap wat de naysayers begrijpen.”

“Kijk,” vervolgt ze. “Er zit zo ontzettend veel plezier in werken. Ik wist niet dat het zo leuk mocht zijn. Ik geef inzichten weg, een deel van mijn brein. Het is echt superspannend, maar zó ontzettend fijn! Ik ben voor een deel mijn eigen bedrijf, mijn eigen merk. Het is zó ontzettend leuk. Ik heb meetings met mensen op hoog niveau, dat ik soms denk: moet ik in pak? En dan gewoon kan zeggen: “Neh! Dat vind ik zo fijn.”

Zarayda1

Waarom meedoen aan deze challenge?

“Waarom zou je meedoen? Waarom niet?! Hoe fijn is het om je werk in dienst te stellen voor wie het is? Daar zit de échte creativiteit. Maak een positieve impact en bereik daar zoveel mogelijk mensen mee. Dat is toch geweldig? Daarnaast is het kosteloos en duurt de challenge maar 7 dagen. Maak samen met mij de media een positievere, inspirerende plek. Je hebt niks te verliezen, alleen maar een podium te winnen.”

Wil je je inschrijven? Dat kan via deze link. Wees er snel bij, want BusinessBN’er challenge gaat nog een mediapakket ter waarde van 2300 euro weggegeven!  Over één maand begint de BusinessBN’er challenge, maar er zal in de loop naar de challenge al zoveel gebeuren. Wacht niet te lang. Gun de media om jou te zien.

Foto’s zijn eigendom van The Why Girl. 

Vertel ons wat jij er van vindt